Életmódtervező Blog

SÚLYVESZTŐHELY

ÉDESSÉGEK RABSÁGÁBAN

2011. december 01. - ÉletmódCoach

Többnyire a cukoréhségeden buknak el diétás próbálkozásaid?  Íme, néhány tipp vérbeli édességfüggőknek.

 

Mindig lapul a munkahelyi fiókodban és az otthoni dugihelyeiden nassolnivaló, amelyet általában hangulati hullámvölgyeid átvészelésére használsz fel? Te vagy az, akinek gyakran hagyja el a száját a „Fél karomat adnám egy kis édességért” mondat? A diéta nálad ott törik derékba, amikor eltiltanak az édes nassolnivalóktól. És még ha egy ideig hősiesen ellenállsz is, végül kárpótolod magad a megvonásokért, még hozzá bőségesen. Csoda, ha utána úgy érzed, nem sokat értek eddigi fáradozásaid?

 

Hol a hiba?

Az édességekkel bevitt cukor hirtelen megemeli a vércukorszintet, ezért egyre többre és többre vágysz belőle. Csakhogy ha csokival és sütivel pótolod a szénhidrátot, a szerotonin boldogsághormon emelkedése mellett a vércukorszinted is nőni fog. Ettől pár órára valóban energikusabbnak érzed magad, utána azonban szavatolható a pocsék közérzet.

 

 

Egészséges megoldások

- Amikor rád tör az édesség falhatnék, válassz komplex szénhidrátforrásokat, ezek megakadályozzák a vércukor- és inzulinszint hirtelen emelkedését. Ide tartoznak a teljes kiőrlésű péksütemények, a kétszersültek és a gyümölcsök is megfelelnek a célnak.

- Teádba, kávédba cukor helyett inkább kevés mézet keverj!

- A 100 százalékos gyümölcslevek is csillapíthatják az édesség utáni vágyat, de 2-3 decinél többet ezekből se fogyassz egyszerre. Ám a legjobb, ha inkább ásványvízzel és gyógyteákkal csillapítod szomjadat, sok-sok felesleges cukortól óvod meg a szervezeted.

- Ne legyen otthon nagy mennyiségű édesség. Maximum 1-1 szeletet vagy egy táblát, és ezek is inkább a jó minőségű, magas kakaótartalmúak közül kerüljenek ki, amelyekből töménységük miatt kevesebb elegendő.

- Ha desszertre vágysz, közvetlenül főétkezés után fogyaszd el, mert ilyenkor telítettebbnek érzed magad és kevesebbet fogsz enni belőle. Kanalazz el egy diétás pudingot, egy gyümölcsjoghurtot vagy gyümölcsökkel gazdagított túrót.

- Édesség helyett egyél néhány szem aszalt vagy friss gyümölcsöt, csonthéjas magvakat. Gyakori fogyasztásuk tartós energiát biztosít számodra.

- Az édes, vagy sós kekszet helyettesítsd zablisztből vagy rizsből készült keksszel.

 

Segít a GI index!

Kifoghatsz a cukoréhségeden, ha a glikémiás indexen (GI) alapuló táplálkozási módszert választod.
A szénhidrátokban gazdag élelmiszerek glikémiás indexének (az egyes élelmiszerek glükózhoz viszonyított vércukoremelő hatása) ismeretében úgy állíthatod össze az étrended, hogy a jóllakottság érzet minél tovább megmaradjon
. Az alacsony glikémiás indexszel jelölt ételek, például az alma, a liszt nélkül készült főzelékek vagy a sovány sajtok lassan és fokozatosan emelik meg, amitől tovább tart a jóllakottságérzés. A magas GI-jűek viszont, mint például a fehér kenyér vagy a finomított élelmiszerek a vércukorszint hirtelen gyors emelkedését majd hirtelen lecsökkenését okozzák, ami kínzó éhségérzetet vált ki.

Néhány élelmiszer glikémiás indexe:
- 70-100 % glikémiás index:
glükóz
100%, burgonyapüré, kukoricapehely, rizspehely, rizs, fehérliszt, fehérkenyér, kifli, zsemle, kétszersült, kekszek, sós sütemények, főtt tészták, kalács, kristálycukor, szőlő, sült burgonya, bab, görögdinnye
- 50-70 % glikémiás index:
kukorica, barna kenyér, banán, főtt burgonya, sárgadinnye, ananász, jégkrém, müzliszelet
- 30-50 % glikémiás indexű élelmiszer:
tej, joghurt, kefir, durum búzából készült tészták, rozskenyér, borsó, sárgarépa, narancs, őszibarack, szilva

 

+  1 pszichotrükk: A csokoládé okozta jó érzést más forrásból is biztosíthatod magadnak! Állíts össze minél hosszabb listát azokról a dolgokról, amelyek a csokihoz hasonlóan megnyugtatnak, legyen az az olvasás, egy kellemes fürdő, vagy egy rövid séta. Ha rád tör a csoki utáni vágy, válassz valamit a listáról!

 

A bejegyzés trackback címe:

https://sulyveszto.blog.hu/api/trackback/id/tr343430431

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mamuska 2011.12.14. 20:01:24

Az édesség valóban nagy rabság. Sajnos nekem le kellett mondanom a kedvenceimről amióta cukorbeteg lettem. Igaz nem vészes szerencsére még kordában tudom tartani. Szedem a diabeccin fahéj kivonatot tartalmazó kapszulát, betartom a napi diétámat, és megpróbálok rendszeresen mozogni is. Így nem szokott kiugróan magas lenni a vércukorszintem.

ÉletmódCoach · http://eletmodtervezes.hu 2011.12.15. 09:44:50

Mamuska, köszönöm, hogy megosztottad a tapasztalatodat. Sajnos a cukorbetegség is jelenlegi életmódunk hozadéka, amely már egyre több kisgyermeket is érint.
A mozgás valóban nagyon jó vércukorszint szabályozó!
Bízom benne, hogy még találkozunk a blogban :-)

Címkék

2013 (1) ajánló (1) alakbiográfia (1) alaktípusok (3) áldozatszerep (1) álomfal (1) bátorság (1) belső béke (1) bioritmus (1) body&mind (1) boldogság (1) bőrszépítés (1) búcsú (1) célkitűzés (1) céltudatosság (1) cikkajánló (1) coaching (8) csoda (1) cukor (1) cukoréhség (1) diéta (2) dietetikus (2) Dukan (1) edzésterv (1) egyensúly (2) ekcéma (1) elengedés (2) életérzés (2) életmódcoaching (3) életmódszemlélet (1) életmódtervezés (1) életmódváltás (10) életmód egyperces (1) elhízás (3) embodiment (1) energia (2) energiabomba (1) energiahiány (1) énidő (1) erőforrások (1) ész és szív (1) fehérjeturmix (1) félelem (1) felkészülés (4) fitnesztrendek2014 (1) fitspiration (1) fogadalom (1) fogyi-fogadás (1) fogyókúra (3) futás (2) GI diéta (1) globesity (1) google (1) gyakorlatok (3) gyaloglás (1) gyorsstratégiák (1) haslaposítás (7) határkezelés (1) hatékonyság (1) heidi (1) HeidiKlum (1) hizlalószokások (2) Horace Fletchert (1) hőségtippek (1) időmenedzsment (2) inspirációs eszközök (1) írásterápia (1) itt és most (1) játékos önismeret (1) jóga (1) karácsony (2) karrier (1) kazein (1) kérdések (1) komfortzóna (1) könyvajánló (1) korlátozóhiedelem (2) küldetéstudat (1) laktóz (1) lélektippek (1) lélektréning (5) lelkierő (1) lista (2) meghívó (1) megújulás (1) mentáltréning (4) mikulásbuli (1) minifogyi (1) minitréning (1) motiváció (11) narancsbőr (1) nassolás (2) Ne-Csináld-Lista (1) NőkLapja (2) nomilk (1) nyaralás (1) nyíltnap (1) olcsósport (1) önbizalom (2) öncoaching (2) önfegyelem (1) önfejlesztés (1) öngyógyítás (1) önismeret (5) önmarketing (1) önmotiváció (1) otthonitorna (1) paleo (1) pihenés (1) pilates (1) programajánló (1) puffadás (1) sebezhetőség (1) siker (5) stresszevés (1) stresszkezelés (3) súlycsökkentés (1) súlykontroll (1) súlylabda (1) súlytartás (1) súlyvesztőklub (4) Súlyvesztő Tréning (1) svédasztal (1) szabotőr gondolatok (1) személyiségfejlesztés (4) szenvedély (1) szeretetnyelvek (1) szerződés (2) SzexiHasProgram (8) szuperélelmiszerek (1) szuperképességek (1) szupervízió (2) tanácsadás (1) táplálkozás (11) táplálkozás-pszichológus (1) táplálkozás tévhitek (1) természetes testsúly (1) testedzés (8) Testőr (1) testtudat (1) tévhitek (1) túlevés (1) vágytabló (1) válság (1) változás (1) vonzástörvénye (4) William Banting (1) Címkefelhő

Archívum

Egyéb